Deník Referendum: Zeman napadl Deník Referendum. Posloužil tím kampani *jsmeDR

Prezident Zeman napadl Deník Referendum ve vysílání TV Barrandov. V rozhovoru s Jaromírem Soukupem prohlásil, že Deník Referendum si nezaslouží podporu. Redakce toho rychle využila.

Deník Referendum od počátku září vede kampaň, jejímž cílem je prohloubit vazbu mezi novinami a jejich čtenáři. Každý den redakce zveřejňuje prohlášení jedné osobnosti, která se rozhodla veřejně vystoupit na podporu DR a vybídnout čtenáře a sympatizanty k podpoře, ideálně zřízením trvalého příkazu. V prvním týdnu DR publikoval výzvy Petra Pitharta, Zuzany Piussi, Michala Horáčka, Elišky Wagnerové, Jana Hřebejka a skautky Lucie Lály Myslíkové, známé z fotografie, na níž konfrontuje neonacistu – všechny obsahuje přiložená fotogalerie.

V neděli redakce využila příležitosti zapojit do kampaně prezidenta Miloše Zemana, který v minulém týdnu na TV Barrandov prohlásil, že „Deník Referendum podporu nezasluhuje“. Učinil tak v pravidelném pořadu Týden s prezidentem, v němž odpovídá na otázky svého fanouška, ředitele TV Barrandov Jaromíra Soukupa.

Jaromír Soukup označil za „výsledek investigace“ svého média poznatek, že Deník Referendum v minulých letech obdržel prostředky z ČEPS (České energetické přenosové soustavy). Podle Soukupa jeho televize zjistila, že do ČEPS volal „tuhle Topolánek, aby poslali peníze klubu jeho ženy, tuhle Babiš, aby poslali peníze Mafře, tuhle Sobotka, aby poslali peníze Deníku Referendum“.

Zeman následně prohlásil, že pokud taková podpora probíhá transparentně, je to v pořádku, ale pokud skrytě, „je to korupce, se kterou je třeba bojovat“. A právě v této souvislosti také řekl, že Deník Referendum podle jeho mínění podporu nezasluhuje.

„Výrok Jaromíra Soukupa na adresu Deníku Referendum není žádnou „investigací“, ale poněkud dotvořenou recyklací dřívějších útoků Babišových médií na adresu DR,“ komentoval Soukupovo obvinění šéfredaktor DR Jakub Patočka. „Jedná se o výrok nepravdivý, soudně napadnutelný hned třemi subjekty: Českou energetickou přenosovou soustavou – ČEPS, Bohuslavem Sobotkou a Deníkem Referendum.“

ČEPS v minulosti dvakrát podpořil grantem reportážní projekty Deníku Referendum, což redakce nijak neskrývala. Podporu uvedla vždy přímo pod články a také ve výroční zprávě. Nejde tedy o žádné tajemství, ani objev. „ČEPS v DR také inzeroval v objemu, který je jen zlomkem toho, kolik on sám či jiné podniky se státní účastí proinzerují ve vydavatelství MAFRA, v TV Barrandov, v Economii či v jiných vydavatelstvích hlavního proudu. O podpoře Deníku Referendum se v ČEPS rozhodlo standardní, transparentní cestou,“ doplňuje vydavatel a šéfredaktor Jakub Patočka.

Je to tedy přesně naopak, nežli Jaromír Soukup sugeruje. Právě politický tlak Babišovy vlády a mediální ataky tohoto druhu způsobují, že Deník Referendum o podobné zdroje přišel.

Také proto se dnes Deník Referendum s takovou intenzitou obrací ve stávající kampani na své čtenáře. „Jedině podpora čtenářů a sympatizantů DR dnes může uchovat či zvýšit sílu našich novin,“ vysvětluje Jakub Patočka.

Druhý týden kampaně dnes zahájila pozdravem v krátkém videu herečka Tereza Dočkalová, držitelka Thálie a hvězda feministické talk-show Branky, body, kokoti. Během prvního týdne se od čtenářů sešlo více než sto příspěvků v celkové výši několik desítek tisíc korun. Příspěvky čtenářů nyní pokrývají asi třetinu rozpočtu Deníku Referendum.

Redakce v kampani žádá zejména o trvalé příkazy. Právě ty jsou totiž cestou ke stabilním příjmům a naprosto svobodné novinářské práce. DR čte denně pět tisíc čtenářů, pravidelně stránky navštěvuje několik desítek tisíc uživatelů. Kdyby pouhá tisícovka z nich zřídila příkaz ve výši 250 korun měsíčně, redakce by neměla existenční potíže.

URL| http://denikreferendum.cz/clanek/28261-zeman-napadl-denik-referendum-poslouzil-tim-kampani-jsmedr