Parlamentní listy: „Až přijde ten čas, tak si to s námi budou vyřizovat?“ Senátorka Wagnerová popsala dění v brněnském divadle, kde protestovali Slušní lidé

Senátorka Eliška Wagnerová podala trestní oznámení na členy hnutí Slušní lidé, kteří minulý týden vtrhli na jeviště divadla Husa na provázku a blokovali představení Naše násilí a vaše násilí. Proč tak učinila, uvedla pro Český rozhlas Radiožurnál.

Wagnerová sama na inkriminovaném představení byla. „Tak jsem se styděla za ty lidi, kteří pronikli na to jeviště a bránili hercům…“ zmínila Wagnerová. Podle jejích slov členové hnutí vtrhli na jeviště v momentu, kdy po náboženství nebylo ani vidu, ani slechu. Pasé je tak podle ní konstatování, že by představení v danou chvíli uráželo křesťany.

„Moje trestní oznámení směřuje k výtržnictví,“ podotkla Wagnerová s tím, že šlo navíc o organizovanou skupinu. „Bylo jich skoro třicet. Netvrdím, že mají dostat trest odnětí svobody, ale musí to ten soud projednat. Nesmí to zůstat jen tak, protože faktem je, že historie nás učí, že přesně takovéto fenomény tady byly v období nacistického Německa,“ sdělila Wagnerová a připomněla pojem „Entartete Kunst“, tedy zvrhlé umění.

Dle svých slov měla podobný pocit, jaký charakterizoval ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser. Ten narušení hry považuje za překročení hranic a varovný signál společenského vývoje. Věc mu prý připomněla i scény z filmů o nástupu fašismu.

„Jestli někdo chce banalizovat, že tam nikoho nemlátili… To sice ne, ale já jsem tam seděla vedle jednoho staršího muže a ten mi říkal: ‚Já mám strach, oni působí hrozivě‘,“ vyprávěla Wagnerová, že jí vadilo i to, že jeden z hnutí Slušní lidé si diváky natáčel. „Až přijde ten čas, tak si to s námi budou vyřizovat?“ zeptala se Wagnerová.

Ta následně uvedla, že na pozvánce k představení hry mohla být poznámka, že se předpokládá jistá estetická zkušenost diváka, který by byl schopen rozpoznat, že se to všechno odehrává v rovině symbolů. „Že Ježíš je symbol Evropy, které exploatovala v průběhu minulých staletí blízký Východ,“ dodala Wagnerová.

Když přišla řeč na vytahování české vlajky z klína herečky, Wagnerová to nenazývá hanobením české vlajky. „To, co bylo na jevišti, nebyla česká vlajka, ale byla to divadelní rekvizita. Ten konkrétní akt, že měla být vytažena z ženského klína, ten jsem neviděla. A to nemohli vidět ani ti extremisti, kteří tam nastoupili, protože oni k hercům stáli zády,“ poznamenala Wagnerová, jež seděla při představení v první řadě.

JUDr. Eliška Wagnerová, Ph.D.

SZ
senátorka

Srovnání s kapelou Ortel, jehož texty bývají označovány za extremistické, Wagnerová odmítá. „To je úplně jiný případ,“ uvedla. Ortel podle ní oslavuje extremismus, uráží lidi, kteří patří do jiné kulturní oblasti. „A jestli něco v první řadě omezuje svobodu umělecké tvorby, tak je to respekt k lidské důstojnosti. A o tom právě hra Naše násilí a vaše násilí byla, je o lásce a nenávisti a přinesla velmi plasticky obraz toho, že největší nenávist vzbuzují výroky a skutky, které útočí na samotnou lidskou důstojnost napadených lidí,“ zmínila Wagnerová.

Závěrem se pak senátorka vyjádřila k podpoře hry z veřejných peněz. „Financování kultury je kapitala sama o sobě. Peníze pro takovéto festivaly musí být vypláceny dopřed, a ne až poté s tím, že se budou politici usnášet, zda nějaké představení bylo hodné nebo nehodné jejich podpory. To je omezování umělecké svobody a umělecké tvorby,“ zmínila Wagnerová s tím, že to je naprosté pochybení.