Právo: Limity na kampaně lze zneužít, varují senátoři

Poslanecká sněmovna schválila paskvil, říkají senátoři k zákonu, který zavádí finanční limity pro volební kampaně.
Norma má prý trhlinu a umožňuje škůdcům, aby bez vědomí politických subjektů jejich limit na kampaň vyčerpali. Chybu chtějí senátoři ústavně-právního výboru opravit.
„Kdyby kdokoliv, kdo chce škodit některé politické straně, sám o sobě bez vědomí strany udělal volební kampaň, tak by byl schopen vyčerpat limit kampaně té strany a ona by nemohla vůbec žádnou propagaci vést,“ uvedl senátor Radko Martínek (ČSSD) s tím, že jak je zákon napsaný teď, tak je to nerealizovatelný paskvil.
Za pravdu mu dal i senátor Miloš Vystrčil (ODS), který se obává, že zákon je snadno zneužitelný. Každá strana má podle předlohy pro volby do Sněmovny finanční limit 90 miliónů korun, pro volby do Evropského parlamentu 50 miliónů, v krajských volbách pro každý kraj 7 miliónů.

Kampaň „na účet“ poškozeného

Podle zákona by se však do limitu mohly počítat i náklady za negativní kampaň, kterou by proti té které straně nějaký konkurent vedl. Konkurentovi by jen stačilo, aby se zaregistroval u dozorujícího úřadu, který má na financování kampaní dohlížet.
„Fyzická nebo právnická osoba, která se účastní volební kampaně bez vědomí kandidující politické strany, politického hnutí nebo koalice, jejich kandidáta anebo nezávislého kandidáta, je povinna se před vstupem do volební kampaně registrovat jako registrovaná třetí osoba u Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí,“ píše se v normě.
Senátoři k ní chtějí přijmout pozměňující návrh, aby nikdo nemohl limit strany na kampaň bez jejího vědomí vyčerpat. „Peníze, které by byly vloženy na kampaň v neprospěch subjektu, by se neměly započítávat do limitu,“ řekla Právu Eliška Wagnerová (nestr.).
Do limitu by se tedy měly podle senátorů počítat jen ty částky za kampaň, která byla vedena s vědomím kandidujícího subjektu. Senátoři budou o zákoně i s tímto pozměňovacím návrhem hlasovat příští týden. Pokud změnu schválí, bude jej muset posvětit ještě i Sněmovna. Ta v případě volebních zákonů nemůže horní komoru přehlasovat. Zákon by měl platit od příštího roku. I tak však bude mít zákon trhliny, upozornil poslanec TOP 09 Martin Plíšek.
„Nevím, jak bude úřad posuzovat reklamu na Vodňanské kuře. Jestli to bude počítat do nákladů na kampaň, když v ní bude vystupovat politik,“ připomněl Plíšek reklamu. V ní před volbami do Sněmovny v roce 2013 vystupoval šéf ANO Andrej Babiš coby prodavač grilovaných kuřat. Společnost Vodňanská drůbež spadá do jeho impéria Agrofert.

 

Zdroj: pravo.novinky.cz, 18.8.2016